Mikä on liidi?

Liidi tarkoittaa potentiaalista ostavaa asiakasta. Liidejä on kahdenlaisia, inbound liidejä ja outbound liidejä. Inbound liidi tarkoittaa ostajaa, joka ottaa yhteyttä yritykseen kysyäkseen lisätietoja tai tarjousta tuotteesta tai palvelusta. Outbound liidi tarkoittaa myyjän yhteydenoton seurauksena löydettyä potentiaalista asiakasta.

Mikä on kuuma liidi?

Joka kerta, kun yrityksen myyntistrategian mukainen potentiaalinen asiakas on ilmaissut kiinnostuksensa yritystä kohtaan, on kyse kuumasta liidistä. Kuumia liidejä ei ole koskaan liikaa ja niiden tunnistaminen sekä nopea ja ammattimainen haltuunotto varmistaa liidin kääntymisen asiakkaaksi.

Kuuman liidin tunnistaminen edellyttää yrityksen johdolta ajantasaista myyntistrategiaa ja selkeästi suunniteltua liidinhoitoprosessia.

Miksi on tärkeää tunnistaa kuuma liidi?

Liidien keräämisen merkitys kasvaa jatkuvasti päättäjien ostosprosessin muuttuessa. Digitalisaatio, mobiililaitteiden yleistyminen ja nopeammat tietoliikenneyhteydet vaikuttavat tiedonhakuun käytettävän ajan lisääntymiseen. Tutkimusten mukaan tämä johtaa siihen, että päättäjän ottaessa yhteyttä yritykseen ostopäätöksestä on tehty 60 – 90 %. Kuumien liidien tunnistaminen epärelevanttien liidien joukosta varmistaa yrityksen myyntiresurssien käyttämisen oikeisiin asioihin.

Mitä hyötyä on panostaa liidien hankkimiseen ja liidien hallintaan?

Outbound liidin avulla tiedetään milloin ja mistä asiasta ostajaan pitää olla yhteydessä. Tällöin myyjä pystyy priorisoimaan oman työajan potentiaalisimpien ostajien hoitamiseen ensin ja vasta sitten muiden.

Inbound liidit taas ovat myyjän parhaita ystäviä, koska tällöin ostaja on tekemässä ostopäätöstä. Tällöin tärkeintä on nopea (alle 24h) yhteydenotto, koska todennäköisesti liidin jättänyt henkilö vertaa myös muita palveluntarjoajia.

Gartner Researchin 2013 tekemän tutkimuksen mukaan liidienhallinnan automatisoineet yritykset kasvattavat liikevaihtoaan vähintään 10 % seuraavan 6-9 kuukauden aikana.

Lue lisää vuoden 2013 arvioita tulevaisuuden kehityksestä tästä ja vertaa kehitystä nykypäivään

Miten Aktive yrityksiä liidien hallinnassa?

Aktive auttaa yrityksiä yksinkertaisella palvelumallilla, jossa yrityksen liidiprosessit yhtenäistetään ja myynnille tulevat liidit kerätään automaattisesti järjestelmään, josta Aktiven palvelukeskuksen henkilökunta ottaa liidt haltuun, kvalifioi eli laadullistaa ne ja siirtää myyntistrategian mukaiset liidit asiakkaan myyjille.

Aktiven avulla yritykset saavat systemaattisen mallin liidien hoitamiseen ja niiden kääntämiseen kaupaksi. Yrityksen ei tarvitse investoida oman teknologian kehittämiseen, raskaisiin integraatioprosesseihin ja uuden henkilökunnan palkkaamiseen ja kouluttamiseen, vaan se saa kaiken helposti Aktivelta palveluna.

Haluatko tietää lisää? Ota yhteyttä!
Samu Tolvanen
+358 45 111 8242
samu.tolvanen(a)aktive.fi

 

Seuraa meitä: facebook youtube linkedin